Natuurontwikkeling en fietspad De Voort – Loonderweg

In onze gemeente werken we aan een goed leefklimaat. Een plek waar het fijn wonen, werken en ontspannen is en waar een goede balans is tussen recreatie en natuur. We richten ons op het versterken en behouden van onze prachtige natuur en de kwetsbare onderdelen daarvan. 

Binnenkort willen we de natuur in het gebied tussen De Voort en de Loonderweg verder ontwikkelen en het pad dat hier ligt veilig houden voor onze inwoners. Daarom is in de eerste week van september een aantal populieren weggehaald. Daarnaast willen we het pad vernieuwen, zodat hier een ‘onverplicht’ fietspad komt dat een betere recreatieve verbinding vormt tussen Dommelen en Waalre. Dit pad kan gebruikt worden door zowel wandelaars als fietsers.

Wat is er tot nu toe gebeurd?

Eind augustus vond er een informatiebijeenkomst plaats waar bewoners, de gemeente Valkenswaard, RA-Plus, Bosgroep Zuid-Nederland en leden van plaatselijke natuur- en milieuorganisaties spraken over de plannen. Hieruit is een aantal vragen en aandachtspunten naar voren gekomen. Deze reacties hadden met name te maken met de onderwerpen: veiligheid, status van het fietspad, verlichting, natuur, wandelen en toegankelijkheid. Alle reacties zijn zorgvuldig overwogen en waren input voor de bijeenkomst met een landschapsarchitect. Omwonenden die een opmerking, suggestie of feedback hebben ingediend, hebben hier persoonlijke terugkoppeling op ontvangen. Het verslag van deze participatiebijeenkomst vind je hier. Verslag participatiebijeenkomst 27 augustus.

Workshop met landschapsarchitect 

Eind oktober kwamen gemeente Valkenswaard, een landschapsarchitect, een aantal bewoners, wijkraad Dommelen, en wandelvereniging Voetje voor Voetje bij elkaar om alle opgehaalde suggesties, wensen en opmerkingen te bespreken. Ook wethouder Bots was aanwezig. Het doel van deze avond was om samen te kijken naar oplossingen voor de aandachtspunten. Samen met de aanwezigen is er gekeken naar aanpassingen in het ontwerp.

Aangepast ontwerp

Het eerste schetsontwerp (dat in augustus werd gepresenteerd) is naar aanleiding van de workshop aangepast en begin december gepresenteerd aan direct omwonenden. 

Het nieuwe ontwerp vind je hieronder. Door erop te klikken kun je het vergroten. Je kunt het ontwerp ook downloaden onderaan deze pagina.

Ontwerp Fietspad

Het definitieve ontwerp is aangepast op de volgende punten:

  • Het bestaande rode fietspad van de Voort blijft als voornaamste fietsverbinding bestaan. De overgang/afslag naar het nieuwe fietspad moet bewust genomen worden. 
  • Op de definitieve schets wordt dit uitgetekend door de aansluiting haaks op het fietspad De Voort te schetsen.
  • Het trottoir volgt het bestaande fietspad aan de Voort.
  • Tussen het fietspad De Voort en de Steenbakkerwei wordt een trottoir toegevoegd naast het fietspad. Zo hebben voetgangers altijd de keuze om los van het fietspad te lopen.
  • Ter hoogte van de Houtvesterwei tot aan de bocht in het pad wordt er een nieuw wandelpad naast de houtsingel gecreëerd. Het nieuwe wandelpad volgt de locatie van het huidige onderhoudspad naast de bestaande greppel. Dit pad wordt niet verhard.
  • Tussen het bestaande asfaltpad en dit nieuwe wandelpad worden vier verbindingen gemaakt. Op deze manier heeft een groot deel van de wandelaars de keuze over welk pad zij willen lopen. 
  • We vragen aandacht voor de sociale veiligheid en sociale controle van het wandelpad. De gemeente onderzoekt de mogelijkheden om zicht op het pad beter te maken door eventueel zicht doorsteken te maken in het bestaande groen.
  • Vanuit zowel de gemeente als de bewoners is de wens om geen extra verlichting te plaatsen. 
  • De gemeente heeft het ontwerp met de provincie besproken en de uitkomst is dat het fietspad beter over het huidige pad gelegd kan worden. Het beoogde stukje door het bos komt daarmee te vervallen.

Planning

De aanleg van het nieuwe fietspad was gepland in het najaar. Dit bleek niet haalbaar te zijn. De nieuwe planning voor de aanleg van het fietspad is medio 2025. 

Vragen, opmerkingen of suggesties?

De antwoorden op veelgestelde vragen die tijdens het voortraject in augustus naar voren kwamen, vind je hieronder. Ook vind je hier nog het eerste schetsontwerp dat in augustus gepresenteerd werd. 

Heb je na het lezen nog aanvullende vragen? Neem dan contact op met de projectleider van de gemeente: Chris Sandkuijl. Je kunt mailen naar csa@valkenswaard.nl

Vragen over het nieuwe fietspad

(let op: deze vragen en antwoord hebben betrekking op de situatie in augustus). 

1. Waarom wordt het fietspad aangelegd?

Het fietspad wordt onderdeel van het Dommelpad. Dit is een langeafstands fietspad dat van Peer in België naar Den Bosch loopt. Er ontbreken nog enkele stukjes. Door dit stuk fietspad aan te leggen, maken we een betere verbinding van Dommelen naar Waalre voor alle inwoners in onze gemeente. Het pad volgt grotendeels de bestaande route. Naast de aanleg van het fietspad, zetten we in op de verdere ontwikkeling van de natuur in de directe omgeving. Ook verbeteren we enkele minder mooie plekken langs het pad. 

2. Op dit moment ligt er een pad van onderhoudsasfalt dat door omwonenden ook gebruikt wordt als wandelpad. Wat gebeurt er met dit wandelpad in de nieuwe situatie?

Er komt een fietspad van 3 meter breed. Naast dit fietspad wordt een grasstrook toegevoegd, zodat wandelen naast het fietspad mogelijk blijft. Tegelijkertijd willen we investeren in nieuwe wandelpaden in het Dommeldal. Dit is het gedeelte weiland dat rechts van het huidige pad ligt.

3. Ik ben bang dat wandelaars last krijgen van onveilige situaties als er ook fietsers en brommers over het nieuwe fietspad rijden. Ontstaat er dan geen overlast?

We willen dat elke inwoner op een veilige manier gebruik kan maken van het fietspad. Daarom zijn bromfietsers niet toegestaan. Snorfietsen mogen alleen met uitgeschakelde motor over het pad rijden. Op dit fietspad is lopen toegestaan. We onderzoeken de mogelijkheden voor handhaving.

4. Mag ik er wel nog met mijn scootmobiel overheen rijden?

Ja, een scootmobiel is gewoon toegestaan. Met scootmobielen mag gebruik worden gemaakt van de stoep, voetpad en (onverplichte) fietspaden. 

5 . Wat wordt de officiële status van dit fietspad?

Het fietspad wordt een zogenaamd onverplichte fietspad (G13). Op een onverplicht fietspad is fietsen en lopen toegestaan. Bromfietsers zijn niet toegestaan. Snorfietsen mogen alleen van het pad gebruiken met uitgeschakelde motor. 

6. Wat voor werkzaamheden worden er aan het pad uitgevoerd?

Op de locatie waar het nieuwe fietspad komt te liggen, ligt op dit moment voor een groot gedeelte een onderhoudspad van asfalt. Het onderhoudspad wordt doorgetrokken tot aan de Loonderweg en tot aan het fietspad de Voort. Het asfalt wordt vernieuwd, zodat er een comfortabel fietspad komt te liggen.

7. Hoe veel merk ik van de werkzaamheden? Blijft mijn huis bereikbaar?

Alle huizen in de buurt blijven gewoon bereikbaar. 

8. Hoe lang gaan de werkzaamheden duren?

De werkzaamheden duren ongeveer twee maanden. De verwachting is dat deze werkzaamheden in het najaar plaatsvinden. Als dit bekend is, dan maken wij de planning bekend. 

9. Hoeveel input kan ik nog leveren op het ontwerp?

Het schetsontwerp is gepresenteerd tijdens de informatieavond. Wij wegen suggesties en wensen voor verbeteringen zorgvuldig af. Op basis daarvan bepalen wij of we het ontwerp nog kunnen aanpassen.

10. Welke vergunningen zijn er nodig en zijn deze al rond?

Er is een omgevingsvergunning nodig en deze is aangevraagd door RA-Plus. De aanvraag voor deze vergunning is op 25 juli door de gemeente ontvangen. Op 29 juli is de aanvraag gepubliceerd op de site van overheid.nl en op 7 augustus is deze in het Valkenswaards weekblad gepubliceerd. Nummer 94331.

De aanvraag wordt binnenkort beoordeeld.

11. Kan ik nog bezwaar maken?

Na de beoordeling van de vergunning is het mogelijk om bezwaar in te dienen. Dit kan bij de gemeente.

12. Ik woon direct aan het pad. Krijg ik niet te maken met geluidsoverlast?

Nee, het wordt een onverplicht fietspad. Dat betekent dat bromfietsers niet zijn toegestaan. Snorfietsen mogen alleen met uitgeschakelde motor over het pad rijden. We onderzoeken de mogelijkheden voor handhaving en goede signalering. We gaan ervan uit dat geluidsoverlast dan beperkt blijft. 

13. Waarom kiezen jullie voor het doortrekken van het pad? Is het niet handiger om de bocht te behouden?

Het huidige pad is onderdeel van het Dommelpad. Door dit stuk fietspad aan te leggen, maken we een betere verbinding van Dommelen naar Waalre voor alle inwoners in de gemeente. De bocht blijft behouden voor bestemmingsverkeer.

14. Is er nog wel ruimte om te wandelen als het nieuwe fietspad aangelegd wordt? En hoe houden jullie rekening met ouderen, mensen die revalideren en mensen met bijvoorbeeld een visuele beperking?

Op dit moment bekijken we samen met een landschapsarchitect wat de beste opties zijn voor een vrijliggend wandelpad en ook naar mogelijkheden voor alternatieve wandelroutes in het naastgelegen Dommeldal. We nemen hierbij natuurlijk ook de wensen en suggesties van ouderen, mensen die revalideren en mensen met een visuele beperking mee.

15. Waarom wordt dit veel gebruikte fietspad in de winter niet gestrooid, net zoals het andere veel gebruikte fietspad 'De Voort'?

Aan het Christoffelpad wordt niet gestrooid omdat de brug over de Dommel te smal is voor de strooiwagen. Uit veiligheidsoverwegingen keert een strooiwagen nooit op een traject. De wagen rijdt ook niet achteruit. Het keren kan gevaarlijk zijn voor de chauffeur, of schade toebrengen aan het materieel. Daardoor wordt dit stukje fietspad niet gestrooid.

Vragen over natuurontwikkeling

1. Waarom worden de populieren gedund?

De populier is een boomsoort die al vroeg begint met het vormen van zwaar dood hout. Dit hout kan loslaten, en daardoor op het fietspad vallen. Dit levert gevaarlijke situaties op. Daarom halen we het dode hout weg, net als een aantal populieren, zodat de totale hoeveelheid hout vermindert en de situatie veilig blijft voor iedereen. De werkzaamheden rondom de populieren zijn inmiddels uitgevoerd. 

Onder de populieren staan bomen en struiken - zoals de zomereik, zoete kers, iep en meidoorn – die nu geen kans krijgen om door te groeien. Door enkele populieren weg te halen, ontstaat er ook ruimte voor andere boomsoorten. Dit helpt de biodiversiteit in het gebied te verbeteren. Ook worden enkele populieren ‘geknot’, waardoor ze stabieler worden en hierdoor nog voor langere tijd kunnen blijven staan.
 

2. Zijn de populieren gekapt om ruimte te maken voor het nieuwe fietspad?

Nee, deze werkzaamheden staan los van elkaar. De populieren zijn gedund om de biodiversiteit in de omgeving te verbeteren, om de natuur verder te ontwikkelen en om de veiligheid op het pad te behouden. 

3. Zijn er vergunningen nodig en zijn deze al rond?

De vergunning voor het weghalen van de populieren is afgelopen voorjaar al verstrekt vlak voor het broedseizoen. Om de natuur niet te verstoren, hebben we gewacht met de werkzaamheden. De werkzaamheden rondom de populieren zijn inmiddels uitgevoerd. 

De vergunning voor het fietspad is aangevraagd op 25 juli. Die procedure loopt nog. Het zaaknummer is 94331. 

De gemeente publiceert deze aanvraag omgevingsvergunning digitaal op de landelijke site www.officielebekendmakingen.nl en www.valkenswaard.nl/bekendmakingen. Ook maakt de gemeente deze bekend in het Valkenswaards weekblad. 

4. Verstoort het weghalen van de populieren de natuur?

Wij vinden de natuur belangrijk. Daarom hebben we eerst een eco-scan gedaan. We volgen het ecologisch protocol. Zo weten we zeker dat we de natuur niet verstoren. We zijn pas in september gestart, na het broedseizoen, omdat de natuur dan in rust is.

5. Moeten er weer bomen terug geplant worden?

We proberen zo veel mogelijk bomen en struiken uit de onderlaag de ruimte te geven. Onze inschatting is dat de hoeveelheid groen gelijk blijft en er veel variatie is in soorten. Als we na verloop van tijd zien dat dit niet het geval is, dan gaan we de mogelijkheid om groen aan te planten bekijken. Voor nu denken we dat niet nodig is.

6. Worden ook andere paden naar de Dommel en verder naar het zuiden gedund?

De bedoeling is om alle populierenbossen een keer aan te pakken. We doen dit in fases, zodat het kleinschalig blijft en er genoeg plekken blijven waar niet gewerkt wordt. Voor dit jaar pakken we alleen dit stukje aan.

7. Is er rekening gehouden met vleermuizen?

Vleermuizen gebruiken een lijnvormige route om voedsel te zoeken en te reizen. We kappen niet alle bomen, én onderliggende bomen en struiken krijgen de kans om verder te groeien. Daarom verandert deze route niet.

Er is een onderzoek uitgevoerd naar de verblijflocaties van vleermuizen in de populieren. Vlak voor het uitdunnen van de bomen, controleert een ecoloog elke boom. Als er vleermuizen in de boom zitten, dan kappen we de boom niet.