Uittreksel Basisregistratie Personen

Een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) is een officiële verklaring uit de Basisregistratie Personen waaruit onder andere je naam, adres en woonplaats blijken. Dit uittreksel heb je bijvoorbeeld nodig om je in te schrijven als woningzoekende bij een woningcorporatie of voor het afleggen van een examen. 

Het uittreksel persoonsgegevens kun je aanvragen met DigiD. Wij sturen het uittreksel per post naar je toe. Wij verwerken jouw aanvraag binnen 5 werkdagen. Je ontvangt het uittreksel per post binnen 7 werkdagen op jouw adres. 

DigiDAanvraag per post toegestuurd uittreksel basisregistratie personen - BRP 

Heb je geen DigiD of heb je het uittreksel sneller nodig? Meld je dan bij de receptie in het gemeentehuis, daar helpen wij je graag verder. Je hoeft hiervoor geen afspraak te maken en krijgt het uittreksel meteen mee.

Hoe werkt het?

Het uittreksel basisregistratie personen (BRP) heette vroeger 'Uittreksel gemeentelijke basisadministratie (GBA)'.

  • Let op: Een uittreksel basisregistratie personen wordt vaak verward met een afschrift burgerlijke stand. In het afschrift staan gegevens uit een akte van geboorte, overlijden, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of beëindiging geregistreerd partnerschap.
  • Je hebt een uittreksel basisregistratie personen bijvoorbeeld nodig als je jezelf wilt inschrijven voor een woning, als je jouw auto wilt overschrijven of bij een huwelijk of echtscheiding.
  • Er zijn meerdere soorten uittreksels. Hierop staan verschillende gegevens. Daarom is het belangrijk dat je goed aangeeft waarvoor u het uittreksel nodig heeft. Dan kan de gemeente een uittreksel maken waar de juiste gegevens op staan.
  • Heb je een uittreksel nodig voor een buitenlandse instantie? Dan kun je een uittreksel in meerdere talen krijgen.
  • Een uittreksel nodig voor aanvraag Belgische kinderbijslag is een van de opties die je kunt selecteren.
  • Let op; een uittreksel aanvragen voor jouw partner is alleen mogelijk als je op hetzelfde adres staat ingeschreven.

Aanvraag Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)

  • Woon je in het buitenland? Of sta je niet meer ingeschreven bij een Nederlandse gemeente? Dan staan jouw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
  • Je kunt een RNI-uittreksel aanvragen bij één van de RNI loketgemeenten. Je kunt dit document in meerdere talen krijgen.
Wat heb ik nodig?
  • Een geldig legitimatiebewijs, zoals paspoort of rijbewijs
  • Machtig je iemand? Dan neemt de gemachtigde een schriftelijke machtiging met handtekening (van jou) mee, een kopie van jouw geldige legitimatiebewijs en zijn of haar eigen geldige legitimatiebewijs.
Wat kost het?

Een uittreksel basisregistratie personen kost € 10,30